12/10/2012

.photo challenge: friends.

On the photo challenge someone asked me to take pictures, where I'm with my friends. Well obviously it is a bit hard for me now, so I decided to do just a normal friend post with the pictures I've took of my friends.
Kuva-haasteessa joku pyysi mua ottamaan kuvia, joissa oon kavereiden kanssa. No se on vähän vaikeeta tällä hetkellä, joten päätin tehdä ihan normaalin kaveripostauksen, jossa kuvituksena mun ottamia kuvia kavereistani.
kamu
Rita
I've known Rita for only an year, but I have to say that there has never been a day when I wouldn't been laughing when I'm with her. Rita is a bit silly and slow when we're leaving somewhere because she always loses her keys. We met in the art high school, when we both got in to the higher art apartment without doing the applying test. Art is really a Rita's thing and I reckon that she will make it far with it. For me the art in high school wasn't never really so good, but I could have stayed there just to spend more time with Rita. I know that we won't be meeting so often anymore, when I'm moving near the capital, but Rita is one of those people who I always enjoy being with even there would have been a long time since we last met.
*****
Ritan oon tuntenu vasta vähän reilun vuoden, mutta pakko sanoo et en muista päivääkään ku oisin ollu nauramatta sen seurassa. Rita on vähän hölmö ja hidas lähteen, koska sen avaimet on aina hukassa. Tutustuttiin siis Tammerkosken lukiossa, kun molemmat päästiin vähän takaoven kautta pitkälle kuvislinjalle. Kuvis on kyllä Ritan juttu ja musta tuntuu, et se pääsee vie pitkälle. Mulle se sama linja ei kyl ikinä sopinu, vaikka oisin kyl voinu jäädä sinne vaan viettääkseni enemmän aikaa Ritan kanssa. Tiedän et ei tulla enää näkeen niin usein, kun muutan pk-seudulle, mut Rita on yks niistä ihmisistä jonka kanssa on aina kivaa, vaikka aikaa viime tapaamisesta ois kulunu kuinka kauan!
kamu2
Ruut
It is impossible for me to describe how important friend Ruut has been in my life, is at the moment and always will be. We met on a first grade when we were 7-years old and ever since we've been getting along great and sometimes not so great. I don't understand how Ruut has put up my drama all these years, because I can admit that I haven't always been the best friend. Ruut is the person who I always tell all the embarrassing stuff and who I ask advices for everything, no matter if it was a decision to quit high school or a question about boys. In England I've been wishing so many times that Ruut could see some situations in here or know these people as well. Our Facebook-relationship has been going well so far, but sometimes you just wish that you could hug your best friend and I can wait till I actually can do it!
*****
Mun on mahdoton kuvailla sitä, miten tärkee ihminen Ruut on mun elämässä ollu, on edelleen ja varmasti tulee aina olemaan. Tavattiin ekalla luokalla, kun oltiin 7-vuotiaita ja siitä asti ollaan pidetty enemmän tai vähemmän yhtä. Mä en kyllä ymmärrä, kuinka Ruut on sietäny mua kaikki nää vuodet, koska voin sanoo et ite en oo todellakaan ollu mikään paras ystävä aina. Ruut on se ihminen, kelle kerron kaikki noloimmatkin jutut ja keltä kysyn neuvoo joka asiaan oli se sit päätös jättää lukio kesken tai kysymys pojista. Tääl Englannis oon toivonu niin monesti, että oispa Ruut näkemässä tän tilanteen tai tuntispa Ruut nää kaverit. Facebook-suhde on toiminu tähän asti ihan hyvin, mut kyl sitä silti toivoo pääsevänsä halaamaan parasta kaveriaan ja en malta odottaa, että tapaan Ruutin taas!
kamu3
Sara
It's hard to describe Sara by words, cause she has so many sides in her and you kinda need to experience all of them to know what I mean. She's able to get really angry really fast and give you a silent treatment for hours, but at the same time she's all the time laughing, singing, dancing and buzzing. Sara is a bit like those people who live only with the energy they get from coffee, cause she never seems to be sleeping (except when we're trying to be on time somewhere for example in train). But Sara really is small but super spicy!
*****
Saraa on vaikee kuvailla sanoilla, koska se on vähän sellanen et siinä on montapuolta ja ne pitäis kaikki kokee. Se pystyy kiihtyy nollasta sataan sekunnissa, pitää mykkäkoulua tunteja, mut samaa aikaa se nauraa, laulaa ja tanssii jatkuvasti ja saa järkkyjä hepulikohtauksia. Sara on sellanen et se elää kahvilla, ku tuntuu et se ei ikinä nuku (paitsi sillon ku ois tarkotus ehtiä esim junaan). Mut sanonta pieni mutta pippurinen ei kyl voi kuvata ketään nii hyvin ku Saraa!
bloggiin2
Geneviève
Genevieve is my new sister in my new family where I've lived for 5 weeks now. We have lot of these really typical "sister-moments" for example when we're shopping and we see a cute boy, when Genevieve is trying to teach me how to make curls to my hair, when I'm borrowing my make-ups to her and when we both lie in her bed our laptops open and go trough old pictures of ourselves so we can show how much we have changed. Genevieve is a bit crazy and always makes me laugh, so when I'm down it's good to live with her cause I just can't stop laughing at her stupid jokes!
*****
Genevieve on mun uus sisko tässä uudessa perheessä, jossa oon asunu nyt 5 viikkoo. Meillä on paljon sellasia tyypillisiä sisko-hetkiä, esimerkiks ku ollaan shoppailemassa ja nähään hyvän näkönen jätkä, kun Genevieve yrittää opettaa mua tekee kiharoita, ku mä lainaan mun meikkejä sille ja ku me molemmat maataan sen sängyssä läppärit auki ja kattellaa vanhoja kuvia itestämme, et voidaan näyttää kuinka paljon ollaan muututtu. Genevieve on vähä hullu ja saa mut aina nauraan, joten kun oon huonolla tuulella on hyvä et asun sen kanssa, koska en voi vaa lopettaa nauramista sen tyhmille jutuille!
kamu5
Suse
I met Suse in my old high school as well and she must be the most sarcastic person I've ever met and talking in facebook with her is just a nightmare, cause she is such a grammar nazi. Suse reminds me a lot of my friend Laura, here in England, cause they are both so sarcastic and "I hate everyone"-styled people and that's why they're all the time killing me with laughter! With Suse I spend the best Mid Summer day in my life talking deep and not-so-deep stuff and taking pictures trough the whole night at their summer cottage!
*****
Susenkin tapasin siellä Tammerkosken lukiossa ja Suse on varmasti sarkastisin ihminen kenet tunnen ja sen kanssa faces puhuminen on tuskaa, koska Suse on myös yhdyssanapoliisi ja niissähän mä en oo ikinä ollu hyvä. Susen muistuttaa mua tosi paljon mun kaverista Laurasta tääl Englannissa, koska molemmat on niin sarkastisia "vihaan kaikkia"-tyylisiä ihmisiä ja sen takia ne molemmat tappaa mut nauruun jatkuvasti. Susen kanssa vietin mun elämäni parhaan juhannuksen puhellen syvällisiä ja ei-niin-suvällisiä ja valokuvaamalla niiden mökillä läpi yön!
kamu7
Vilma
Vilma is my over-positive photographer friend and we can talk hours non-stop even we would be only talking about our ideas for photoshoots. We met in elementary school already, but got closer in middle school when we both were in art class. I'm missing our textile lessons where we were laughing so much that I almost cried! And even we're not in the same school anymore, Vilma is one of the friends who are just as close as we were when we met everyday and Vilma is also the best host for girls nights!
*****
Vilma on mun ylipositiivinen valokuvaajakamuli, kenen kanssa juttua voi lentää tunteja putkeen vaikka puhuttais vaan meijän kuvausideoista. Tavattiin jo ala-asteel, mut lähennyttiin vasta yläasteel, ku päädyttiin samalle luokalle, koska oltiin molemmat kuvisluokkalaisia. Muistelen lämmöllä meijän yhteisiä kässätunteja, joissa kyllä tuli naurettua vedet silmissä! Ja vaikka ei samassa koulussa enää ollakkaan, ni Vilma on yks niitä kavereita kenen kanssa välit ei oo viilenny ollenkaan ja Vilman luona on aina parhaat tyttöjenillat!
kamu6
Veera
I met Veera in day care when we were 3 years old and to be honest I don't really remember anything about it, but that shouldn't surprise anyone. Veera is born one day before me and she was the one who won the running races always and after a while I didn't want to compete with her anymore. We wen't to the same elementary school and were in the same class as well, but then the drama began haha. We were not really best friends in the world but when we stayed in the same class in middle school as well, we started to get closer again. Now Veera is studying to be cook and is doing high school diploma as well and at the moment she's doing an exchange in the Netherlands, so yeah her life is a bit busy! But still Veera is one of my closest friends and I can say, that we will never fall out!
****
Tapasin Veeran jo tarhassa ku oltiin kolmevuotiata, mut siitä en luonnollisestikkaan muista mitään. Veera synty yhen päivän ennen mua ja voitti kaikki juoksukilpailut, joten kohta tajusin olla kisaamatta sitä vastaan. Mentiin samalle luokalle ala-asteella ja sillonhan se draama alkokin. Ei oltu mitää ihan parhaimpia kavereita, mut sit ku mentiin yläasteellakin samalle luokalle ni alettiin lähentyyn taas. Nyt Veera ospiskelee kokiks ja suorittaa lukioo samaan aikaan, mut täl hetkel se nauttii viimisist hetkistään Hollannis, jossa se vietti kolmen kuukauden vaihtoo, eli joo sen elämä on täl hetkel aika kiireistä! Edelleen Veera on kuitenkin yks mun läheisimpiä ystäviä ja voin sanoo, et mä tien meidän sellasina pysyvänkin!
kamu8
Anabel
Anabel is the one who I turn to when I feel like gossiping, but I don't have anything to gossip about, because I know that Anabel always has something. For me it looks like she would live in constant drama! Anabel is really good at giving advices with boys and always if I have some problems I know I can ask her to come for a walk with me and she'll do her best to help me. She must be my only friend who actually lives near enough to walk. Anabel is a bit crazy and her laugh makes everyone else around laugh as well!
*****
Anabel on mun juoruilu kamu ja jos kaipaan kunnon tyttöilykanatusta, ni Anabel on se kenen puoleen kannattaa kääntyä. Sen elämässä on aina jos jonkun moista draamaa! Anabel on myös tosi hyvä neuvoon kaikissa poikajutuissa, eli aina jos mul on ongelmia joidenkin ihastuksieni kanssa ni pyydän Anabelin kävelylle. Anabel onkin varmaan ainoo mun kavereista Suomessa, joka asu kävelymatkan päässä. Anabel on vähän hullu ja kun se nauraa, ni kaikki muutkin ympärillä kyl nauraa!
kamu9
Anna
I met Anna on the first grade when we were 7 years old and I can remember how I thought that she's really small. And my thoughts about that haven't really changed, cause she's still only 148 cm tall, but what is "lacking" from the height is definitely put up with personality! With Anna we never have a boring time and we always have something to talk about, and I don't have to think that I'd need to be something else than I am when I'm with her and I hope she feels the same way about me.
*****
Mä tapasin Annan ekalla luokalla, eli seittemän vuotiaana ja muistan kuinka ajattelin Annan olevan tosi pieni. Mun ajatukset siitä ei oo oikeestaan muuttunu, koska Anna on edellee vaan 148 cm, mut mikä "puuttuu" pituudesta on ehdottomasti korvattu persoonallisuudessa! Annan kanssa mul ei oo ikinä tylsää ja meillä on aina jotain puhuttavaa, ja Anna kanssa mul ei oo tunnetta et mun pitäis esittää jotain muuta, ku mitä mä oon ja mä toivon et Annalla on sama fiilis musta.
jufithh2
Judith
Judith was my first sister in here and we talked all the way trough the summer before we met in August in our orientation camp. And Judith really was the way I thought she would be and it was easier to go to the new family with someone (specially when the first family wasn't that great). Judith is really cute on her own special way and I was always laughing on her jokes. I think my best memory from my old house is when we were alone in the house cooking pasta, singing and dancing to the beat of the radio. I think with Judith I really started to feel like sisters and since she was younger than me I felt a bit protective about her as I think I would feel if I'd have a real little sister. It's a shame that we don't live in the same family anymore, but I am happy that we both were able to move.
*****
Judith on mun eka sisko täällä ja me puhuttiin läpi koko kesän, ennen ku tavattiin orientaatio leirillä Lontoossa. Judith oli oikeesti sellanen, mitä se anto facebookissa ymmärtää ja oli paljon helpompaa mennä meijän ekaan perheeseen, ku oli joku kenet tuntee entuudestaan tukemassa (varsinkin ku se eka perhe ei ollu ihan loistava). Judith on tosi söpö tai herttanen omalla tavallaan ja se sai mut aina nauraan. Mun paras muisto vanhasta talosta on se ku me kokkailtiin Judithin kanssa pastaa ja laulettiin ja tanssittiin radion tahtiin samaan aikaan. Judithin kanssa oltiin, ku oikeet siskot ja mä jopa olin vähä suojeleva sen suhteen, ihan ku oisin varmaan jos mulla ois oikee pikkusisko. Huonoo tuuria, ettei olla enää samassa perheessä, mut oli parempi kaikille et päästiin muuttaan, vaikkei samassa perheessä enää ollakkaan.
kamu11
Eeva
Eeva is my bus-friend and we used to go to school and come back from school on the same bus on 8th and 9th grade, but after that when we left to high schools our timetables where different and it was only an lucky accident if we were in same bus. I remember the days when we were in total coma and both were just staring at one spot and not saying anything. But that's one thing I like about in our friendship, we can just sit there next to each other in silence and still we don't feel awkward. Eeva had a really big role in my life in upper school and I remember that she was always the first one who I told if I had problems and something wasn't going right. But since we went to our own schools and Eeva's boyfriend is keeping her busy, we're not meeting so much anymore, but still every time it feels like we'd have met yesterday.
*****
Eeva on mun bussi-kamu ja me mentiin ennen joka päivä kouluun ja takasin samalla bussilla koko kasi- ja ysi-luokan ajan, mut sen jälkeen ku mentiin lukioo ni se oli vaan sattumaa, jos oltiin samassa bussissa. Mä muistan hyvin ne päivät, ku molemmat vaan koomas ja tuijotti vaan yhtä pistettä sanomatta sanaakaan. Mut ton takia mä tykkäänkin meijän kaveruudesta, me voidaan vaan istua vierekkäin sanomatta sanaakaan ja silti se ei oo kiusallista. Eevalla oli tosi iso rooli mun elämässä yläasteella ja mä muistan, että Eeva oli aina eka kelle kerroin jos mulla oli ongelmia ja jos joku ei menny oikein. Sittemmin ku mentiin molemmat omiin lukioihimme ja Eevan poikaystävä pitää sen kiireisenä, ei olla nähty enää niin usein, mut silti aina ku nähään ni tuntuu ettei viime kerrasta ois kulunu ollenkaan aikaa.
alisha6
Alisha
Alisha must be my best friend in England and I'm happy to know that I also have a big role in her life. I can tell anything to Alisha and know that she doesn't judge and most of the time she probably knows exactly what I mean. We're so similar (and by similar I mean that sometimes it's creepy how we think or feel the same way)that we joke how we're the same person. Sometimes I feel like I owe Alisha, cause she has helped me so much since I've met her, but then I just think about all the energy drinks and cookies I've paid for her and I don't feel guilty anymore. Alisha has several sides in her, she can be a mean bitch (but she always apologizes this, which I usually never do), the best friend ever, really quiet and really babbling and then she has these weird features, like for example she doesn't like potatoes? The best feature in Alisha still must be the fact that she tends to kill me everyday by making me laugh too much, but it's also the worst because I'm usually just drinking when she does it!
******
Alisha on mun paras kaveri täällä ja mä oon ilonen siitä, että mä tien et mäkin merkkaan paljon sille. Mä voin kertoo Alishalle mitä vaan ja tiedän, että se ei tuomitse ja yleensä se varmaan tietää täsmälleen mitä mä tarkotan. Me ollaan niin samanlaisia (ja samanlaisella tarkotan sitä, että se on joskus pelottavaa kuinka samalla tavalla me ajatellaan tai tunnetaan joistain asioista), että me vitsaillaan kuinka me ollaan sama henkilö. Joskus musta tuntuu, että oon velkaa Alishalle siitä, kuinka paljon se on auttanu mua täällä, mut sit mä muistelen kaikkia niitä energiajuomia ja keksejä, jotka oon sille kustantanu, ettei mun omatunto paina enää. Alishassa on useita puolia, se osaa olla kylmä ämmä (jota se aina pyytää anteeks, toisin ku mä), maailman parhain kaveri, tosi hiljanen tai tosi puhelias ja sit siin on myös ihan outoja piirteitä, se ei esim tykkää perunasta? Kaikkein parhain piirre Alishassa on se, että se tappaa mut nauruun joka päivä, mut se on samalla sen huonoin piirre, koska yleensä mulla on just jotain juomaa suussa ku se tekee sen!

18 comments:

  1. Anonymous12/10/2012

    sulla ainakin piisaa ystäviä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha oon kyl kiitollinen siita! Oli aika vaikee karsia ne nain vahaa, ku oli liikaa valinnan varaa, mut oli aika tuskaa kirjottaa jokasesta kahella kielella :-D

      Delete
  2. postaus sai minut ikävöimään ystäviäni. hyvä tunnelma siis välittyi..!
    :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awww! Se oli tarkotuskin, siis tunnelman ja tunteiden valittaminen ei se et alat ikavoimaan :-D

      Delete
  3. Anonymous12/10/2012

    ihana postaus ja ihanat kuvat :)

    ReplyDelete
  4. Anonymous12/10/2012

    mua kiinnostas iha kauheesti että miks se sun vanha perhe ei ollu hyvä? :o
    Ja oo onnellinen ku sullon noin paljon kavereita! terveisin omistan yhden ystävän :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. En oikein saa puhua siita tallai julkisesti varsinkaan :\
      Ja oon kylla erittain kiitollinen mun kavereista! Ja hei ykski on parempi ku ei yhtaa :-)

      Delete
  5. voi vilmavilma! aiva ihanasti kuvailit just kaikkii noit treen typyjä, nii totta jokasana!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mission completed! :-D vaik no tää ny kertookin enemmän, et kuinka mä ne nään, mut mul taitaa sit olla todenmukanen kuva niist kaikist :-))
      Kauhee ikävä kyl kaikkia tuli ku kirjotteli tätä (myös sua Lotta, ku mietiskelin kaikkia et kenestä pitäis kirjottaa mut johonkin oli se raja vedettävä haha)

      Delete
  6. Mau vaikutan tosi persoonalliselta ja räjähtelevältä persoonalta tän mukaa vaikken ees oo, tai siis kyl se jossai tuol syväl sisäl muhii, mut oon jo pitkään muistuttanu enemmä jotai hiirtä piip piiip..... plääääähgrhrtw40argfdi. olen rotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kyl sä sellanen vieläki oot! Mut et vaan nii usein ku enne ja toi oli mitä mulle tuli susta ekana mielee ni kirjotin sen :-D <3

      Delete
  7. oot yks maailman ihanimmista tytöistä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. niin sinäkin ja siks pääsitkin tähän tarkkaav valittuun valio joukkoon! ;-) ikävä <3

      Delete
  8. <3 liikutuin, oot paras!

    ReplyDelete
  9. splöts sphrrllrllrrs olen otettu! kaikesta paitsi kuvasta, näytän tossa niin oudoltaaaaaaaaaaa mut ei se mitään. ritan kuvaus aika accurate :DDD

    ReplyDelete
    Replies
    1. se kuva on just siisti!! :-D ja eippä mittäää :-D

      Delete

Leave a comment!