11/19/2014

.my studies.

Sain toiveen, että kirjottaisin mun opiskeluista ja vaikkei niissä mitää kauheen ihmeellistä ookkaan, ni täältä pesee!

YLÄASTE
Elikkäs pääsin Tammerkosken yläasteelta 2011, jossa olin ollut kuvataide luokalla. Mulla oli siis kuvista 3x45min/viikko läpi koko yläasteen. Näiden lisäks mulla oli tekstiilikässä valinnaisena pitkänä ja lyhyenä. Muuten mun yläasteen opinnot oli ihan normit. Oon aina oppinut helposti ja nopeasti, mutta ollut äärimmäinen perfektionisti koulun suhteen. Oon nyt ammattikoulussa palauttanu töitä myöhässä varmaan ekaa kertaa koko kouluhistoriani aikana ja nekin oikeestaan aina vaan sairastumisen takia enkä oo myöhästyny koulusta sen jälkeen kun olin kolmannella luokalla, koska mulle on kehittynyt tästä suuri pelko ja oishan se tyhmä rikkoo putki yli kymmenen vuoden jälkeen :-D En ikinä luottanu osaavani mitään, vaikka olin kuunnellu hyvin tunnilla ja tehny läksyjä tunnollisesti ja stressasin kokeista tosi paljon ja luin niihin aina ahkerasti. Tän johdosta peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 9,6 ja yhtäkään alle 9 numeroo ei todistuksesta löytynyt.
huone3
Muotokuvamaalaus, jonka tein 15-vuotiaana. Toi roikkuu yhä mun huoneen seinällä porukoiden luona:-D

LUKIO
Koska mulla on hyvä lukupää tuntu luonnolliselta lähtee jatkaan lukioon, mutta tiesin haluavani taiteelliselle alalle ja jatkoinkin Tammerkosken lukioon puolipitkälle kuvislinjalle, mutta vaihdoin jo ekan kurssin jälkeen pitkälle kuvikselle. Mun lukio-opinnot oli suunniteltu neljälle vuodelle ja mulla ei ollu kauheen rankkoja päiviä. Useimmissa jaksoissa mulla oli kuitenkin enemmän kuin yks kuviskurssi, joten vietin monia iltoja koululla maalaten. Lukiossa olin päättänyt olla stressaamatta niin paljon ja panostinkin vain aineisiin mitkä oikeasti kiinnostivat ja jotka aijoin kirjoittaa. Syksyllä olin myös pistänyt vaihtarihakemukset Intolle eteenpäin, koska halusin lähteä Englantiin vaihtoon. Tammikuussa mut hyväksyttiin mukaan ja jäin odotteleen sijoitustietoja.
Valokuvaus tuntu yhä enemmän mun jutulta ja helmikuussa ostin Canonin 60D:n ja aloin ottamaan harrastuksen enemmän tosissani ja opsikelin tekniikkaa omatoimisesti, tolla kameralla ei automaattiasetuksia käytetty kertaakaan paitsi yhdessä koulutehtävässä, jossa piti testata kaikki eri esiasetukset :-D Mietin jo paljon jatko-opiskeluja ja tiesin haluavani opiskella valokuvausta, mutta olin erittäin epävarma kyvyistäni. Silloin löysin Pekka Halosen akatemian ja päätin hakea yhteishaussa kouluun, koska halusin tietää olisko mulla oikeesti mitään talenttia alalle vai pitäiskö ettiä uus haaveammatti. Pääsykokeet oli huhtikuussa ja kesäkuussa sain tietää päässeeni kouluun sisään täysillä pisteillä, kerron hakuprosessista lisää pekkiksen kappaleessa. Silloin päätin, että en halua jatkaa lukiossa. Olin ollut onneton koko vuoden, vaikka koulu menikin hyvin. Kävin viemässä eropaperit ja hakemassa todistuksen kursseista jotka olin suorittanut, aineiden keskiarvo tais olla 8,6-8,9 en muista tarkkaan, mutta ei mikään huono kuitenkaan :-)
pvk15
maali3
Lukion kuviskurssien satoa by 16-vuotias Vilma :-D


SAMUEL WARD ACADEMY SIXTH FORM
Vaihtarivuoden sijotustiedot tuli pekkiksen viimesenä pääsykoepäivänä ja siinä kerrottiin myös koulutiedot ja sain tehdä ainevalinnat. Alunperin taisin valita valokuvauksen, median, englanninkielen ja tekstiilikässän. Kun koulu alko mulle valkeni aika pian, etten halua tuhlata mun vaihtarivuotta enkun opiskeluun valtavan läksymäärän takia ja mun kirjalliset englanninkielentaidot oli muutenkin aivan riittävät. Eka vaihdoin sen ATK:hon, joka oli tappavan tylsää, mutta sitten sain mahdollisuuden opiskella 1. vuoden valokuvauksen lisäks myös 2. vuoden samaan aikaan, mikä tarkottaa että suoritin valokuvauksesta A2-tutkinnon mun vaihtarivuoden aikana. Tän lisäks sain AS-tutkinnon mediasta ja tekstiilikässästä.
AS-valokuvauksessa oli enemmän tekniikkaa, mutta kaikki studiovalasua lukuunottamatta oli mulle tuttua entuudestaan, joten pääsin nopeesti käsiks omaan aiheeseen, joka oli muotokuvaus. Tein erilaisia muotokuvausprojekteja ja koitin parhaani mukaan kehittyä, ohjausta sain erittäin vähän. A2-valokuvauksessa piti kirjoittaa 3000 sanan essee ja mun aihe oli Arno Rafael Minkkisen ja Ellen Kooin valokuvauksen tyylierot ja samankaltaisuudet, esseestä sain 96/100. Kun essee oli valmis alettiin kuvaamaan aihetta, eli toisin sanoen loin Minkkisen ja Kooin tyyleillä kuvia. Tällä kurssilla sain hieman enemmän ohjausta, vaikka opettaja olikin sama. Molemmissa kursseissa oli keväällä koe, jossa valittiin aihe annetuista vaihtoehdoista ja tehtiin isoja pahveja, joihin liimattiin kuvia ja tekstiä annettujen tehtävien perusteella. AS-tutkinnossa pahveja tehtiin 5-10 ja A2 12-20. Molemmista kokeista sain A:n ja kansiot lähtivät myös A:na, loppuarvosanaksi sain kuitenkin molemmista B:n, sillä tuona vuonna kaikilta valokuvauksen opiskelijoilta vähennettiin 11 pistettä, koska päättäjien mukaan valokuvaus oli verrattain liian helppo kouluaine muihin aineisiin verrattuna. Pakko myöntää, että tälläisenä perfektionistinä ärsyttää kyllä tosi paljon!
Tekstiilikässässä suunniteltiin lelu, tehtiin seinävaate ja laukku kierrätysmateriaaleista ja näiden lisäksi opiskeltiin paljon teoriaa. Aine oli mielestäni erittäin tylsä ja olisin kaivannut hieman vaativampia tehtäviä. Teoria meni kieliongelmien takia hieman ohi ja työkansioni + työni arvosteltiinkin A:ksi, mutta kokeesta en päässyt keväällä edes läpi, koska en kielimuurin takia ymmärtänyt monia kysymyksiä :-D Vaihtareilla sai olla kyllä sanakirjat kokeissa, mutta omaa sanakirjaa ei saanut olla ja koululla ei ollut englanti-suomi sanakirjaa.
Media oli aluksi yksi inhokki aineistani, koska olin ryhmässä jossa ideoitani ei arvostettu ollenkaan ja alun kielimuurin takia kukaan ei uskonut, että oikeasti osaan jotain. Syysloman jälkeen muodostettiin lopulliset ryhmät, joissa arvosanaan vaikuttavia töitä alettiin tekemään, ja menin sanomaan opettajalle, että haluaisin johonkin muuhun ryhmään. Onneksi opettajanikin oli huomannut hankalan tilanteeni ensimmäisessä ryhmässä ja siirsi minut ryhmään, jossa saatiin oikeasti jotain aikaiseksikin! Media oppiaineena keskittyi elokuviin ja tv:hen ja teimme paljon omia leffoja. Tämän lisäksi opiskelimme brittien musiikkiteollisuudesta.
Lopputyönä teimme trillerin avauksen ja itse päädyin tekemään kaksi lopputyötä, koska kaverini ryhmä jäi niin paljon jälkeen, että hän jätti ryhmän ja perusti uuden ryhmän mun ja kolmannen kaverin kanssa :-) Loppujen lopuksi media oli ihana aine ja sain sen kautta myös hyviä ystäviä joita olen nähnyt useasti vaihtovuoden jälkeenkin! Molemmat elokuvat arvosteltiin A:ksi ja kokeesta sain varmaan C:n sillä lopullinen arvosanani oli B.
judith
Scan 2
Molemmat kuvat olivat osana A2-valokuvauksen kirjaa.



Median lopputyöleffat, ylempi alkuperäsen ryhmän kanssa ja alempi tokan ryhmän kanssa tehty 2 viikossa :-D


PEKKA HALOSEN AKATEMIA
Vaihtarivuoden jälkeen aloitin Pekka Halosen Akatemiassa syksyllä 2013 eli nyt oon 2. vuoden puolivälissä ja mulla on aika tarkalleen vuosi opintoja jäljellä. Koska mulla on lukio-opintoja ja vaihtarivuosi pohjalla mun opintoaika lyheni puolella vuodella ja suunnitelmissa olis siis valmistua jouluna 2015.
Pekkikseen haetaan normaalisti yhteishaussa, mutta hakuprosessiin kuuluu myös ennakkotehtävät. Silloin kuin itse hain niitä oli kaks. Yks kolmen kuvan sarja ja toinen 5 kuvan sarja. Ennakkotehtävistä karsitaan 60 parasta pääsykokeisiin. Pääsykokeet oli huhtikuussa ja ne kesti silloin kolme päivää ja sisälsi 6 tehtävää + haastattelun. Kaks tehtävää tehtiin kertakäyttökameralla ja toiseen sisältyi essee. Sitten oli kollaasi tehtävä ja pari maalaustehtävää ja ryhmätehtävä, jossa kuvattiin, mutta kuvia ei arvosteltu vaan vain ryhmässä toimimista. Itse en tykkää ryhmätehtävistä ollenkaan, mutta olin kehittänyt itselleni taktiikan, jota noudatin sen 10 minuutin ajan, jonka tehtävä kesti ja ilmeisesti oli hyvä taktiikka kerran olin yksi about 20 oppilaatsa joka pääsi sisään :-D
Ekan vuoden syksy meni enimmäkseen tekniikkaharjoituksissa, jotka jälleen kerran olivat jo ihan peruskauraa mulle ja tästä johtuen tylsiä. Tutustuttiin myös filmikuvaukseen ja pimiötyöskentelyyn, mikä oli mielenkiintoista, mutta pysyttelen mieluummin digikuvauksessa, en oo tarpeeks pitkäpinnanen ihminen työskenteleen filmillä :-D Kevät lukukausi koostu lähinnä pitkistä omatoimisista projekteista studiokurssia lukuunottamatta.
Nyt syksyllä meillä on jatkettu studion, ammattikäytäntöjen ja dokkarikurssin parissa, sekä alotettu taidehissan opinnot. Musta tuntuu, että tänä vuonna meillä on ollut enemmän luentotyyppistä opiskelua kuin viimevuonna. Keväällä edessä on 10vk työharjoittelu, jonka toivottavasti suoritan Englannissa, jos saisin vaan kaikki käytännön jutut jo hoidettua :-D
Pekkis on ollut mulle tosi hyödyllinen koulu ja oon oppinut paljon, mutta odotukset oli kenties hieman korkeammalla. Koska kyseessä on vasta tokan asteen koulu, on opinnot suunniteltu niille suoraan peruskoulusta tulleille, joten tahti on melko hidas - jopa liian hidas jos multa kysytään. Tää syö motivaatiota aika paljon, sillä tylsistyn helposti jos opinnoissa ei oo tarpeeks haastetta. Siks odotankin tulevaa työssäoppimista tosi paljon, koska silloin viimeistään pääsee taas kunnolla kiinni tositoimiin!
Mun on kauheen vaikee kertoo pekkiksestä, koska opiskelen siellä edelleen ja mielipiteet vaihtelee viikottain ja ei saa tehtyä sellasta yhteenvetoa koko koulusta vielä mutta kysykää jos jotain jäi epäselväksi.
blogi8
Taidehissan tehtävä tältä syksyltä.
tiina
Yksi kuva näyttötehtäväsarjastani viimesyksyltä.

4 comments:

  1. Anonymous11/23/2014

    kiitti tän toteuttamisesta! olin se joka tätä pyysikin :) tää selkeytti omia suunnitelmia aika paljon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eipä mitää, kiva että oli jotain hyötyä :-)

      Delete
  2. Anonymous12/29/2014

    Oi kun oli kiva postaus! Mikäköhän mahto olla tuo taktiikka, jota käytit siellä..:)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Ja no periaatteessa mietin mikä ois "täydellinen ryhmänjäsen" ja koitin toimia sen mukaan :-D ottaa muut huomioon, mutta kertoo omat mielipiteet yms yms

      Delete

Leave a comment!